تشکل‌های حوزه صنعت ساختمان ضعف تعامل دارند

 

تشکل‌های حوزه صنعت ساختمان ضعف تعامل دارند

 

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور در حاشیه دومین نشست شورای هم‌اندیشی اتاق فکر صنعت ساختمان ، لازمه پیشبرد اتاق فکر را ایجاد تعامل بین صنوف و عوامل دست‌اندرکار در صنعت ساختمان دانست.

 

سید عباس ذاکری با بیان این مطلب افزود: به‌رغم شکل‌گیری تشکل‌های متعدد در حوزه صنعت ساختمان، شاهد تعامل مناسبی بین آنها نیستیم و هر تشکلی مسیر جداگانه خود را می‌پیماید.

 

وی در ادامه خواستار رفع معضلات صنعت ساختمان با تعامل اثربخش تشکل‌ها با همدیگر شد و گفت: هدف متعالی و واحد در صنعت ساختمان، یعنی ساخت مسکن اقتصادی و ایمن، بهداشتی با بهره‌دهی بالا، آسایش و حفظ و بهره‌وری منابع مواد، انرژی و سرمایه ملی و مطابق با شرایط مذکور در ماده 2 قانون است.

 

ذاکری افزود: این امر در گرو هماهنگی، تعامل و پیوستگی هفت رکن اصلی مندرج در ماده یک قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (قانون، مقررات ملی ساختمان، آیین‌نامه‌‌ها و استانداردها، تشکل‌های مهندسی و حرفه‌ای و صنوف ساختمان) است.

 

وی با تأکید بر ضرورت حضور افراد علاقمند و دلسوز از تمامی تشکل‌ها و صاحبنظران در اتاق فکر صنعت ساختمان تصریح کرد: با وجود مقررات ملی ساختمان مناسب و دسترسی به مصالح نسبتاً مرغوب و طراحی‌های قابل قبول جهت ساخت و ساز اصولی در کشور، نبود تعامل مناسب بین تشکل‌های مهندسی، فنی و حرفه‌ای، منجر به بروز مشکلات در این عرصه شده است.

 

وی در مورد راهکار پیشنهادی برای تعامل بهتر تشکل‌های خصوصی با دولت در اجرای پرژه‌های عمرانی، اظهار داشت: آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تسهیل قوانین و مقررات از سوی دولت، منجر به عملکرد بهتر صنوف و تشکل‌های ساختمانی در راستای عمل به مسئولیت خود خواهد شد.

 

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور ادامه داد: صدور دستورالعمل‌هایی که در نهایت سد راه تشکل‌ها برای ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی می‌شود، علاوه بر اینکه سبب مانع‌تراشی در مسیر عمل به تعهدات می‌شود، منجر به عدم تحقق اهداف دولت نیز می‌شود.

 

ذاکری همچنین در مورد معضلات فعلی برای حضور تأثیرگذار کاردان‌های فنی ساختمان گفت: خوشبختانه اخیراً با حمایت وزیر راه و شهرسازی، معاونان وی و هیئت دولت، آیین‌نامه اجرایی سازمان نظام کاردانی اصلاح شد؛ اما مشکل فعلی این است که متعاقب این آیین‌نامه، باید دستورالعمل‌هایی برای تعریف ظرفیت‌ها و صلاحیت‌های کاردان‌ها تدوین و ابلاغ شود.

وی افزود: این شورا پیشنهاد خود را در این راستا به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده که در حال بررسی است و امیدواریم با تسریع در صدور این دستورالعمل، کاردان‌ها بتوانند نقش اصلی خود را در ساخت و ساز ایفا کنند.

 

سهم‌خواهی تشکل‌ها، مهمتر از ساخت اصولی

 

ذاکری در ادامه با اشاره به اینکه حضور ناموفق کاردان‌ها در صنعت ساختمان ناشی از صنفی‌نگری در آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی است، یادآور شد: در آئین نامه اجرایی قانون، به جای تعریف و تعیین نیازهای گروه‌های ساختمانی، نیروی انسانی دخیل در ساخت و ساز، ظرفیت اشخاص گروه خاص (مهندسان) مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت این گروه بر اساس نیاز مادی آنها تعریف شده است.

 

وی افزود: در این راستا توان انجام کار در واحد زمان که تعیین کننده واقعی ظرفیت افراد برای ارائه خدمات معینی در حد صلاحیت است، مد نظر قرار نمی‌گیرد و درنتیجه سهم‌خواهی پیش می‌آید و حضور کاردان‌های فنی به شرط پر شدن ظرفیت مهندسان، یعنی تأمین نیازهای مادی آنها تعریف می شود.

 

رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور، صنعت ساختمان را وابسته به تمامی سازندگان اعم از مهندسان، کاردان‌های فنی و معماران تجربی دانست و گفت: تا زمانی که به‌جای تعامل بین تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ای و صنوف ساختمانی، سهم‌خواهی حاکم باشد، ساخت و ساز کشور از نظر کیفی تغییری نخواهد کرد و توزیع ساخت و ساز بر اساس نیاز مادی و پر کردن جیب‌ بخشی خاص صورت می گیرد.

 

تحریف روح قانون

 

وی همچنین با انتقاد از تحریف شیوه‌نامۀ اجرایی ماده 33 قانون عنوان کرد: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ماده 33 به عنوان روح قانون، تنها ماده‌ای است که به اصول و قواعد فنی که باید در طراحی، نظارت، اجرا، نگهداری و بهداشت و غیره رعایت شود، توجه دارد و نحوه اجرای مباحث بیست گانه (مقررات ملی ساختمان) را مطرح و حوزه شمول آنها را تعریف می کند اما مورد تحریف قرار گرفته و در حدّ نحوه تهیه نقشه و دریافت پروانۀ ساختمان خلاصه شده است.

 

وی اضافه کرد: با تحریف و تفسیر نادرست این ماده، ظلم بزرگی به ساحت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و نهایتاً ساخت و ساز کشور شده و متأسفانه همین طرز فکر در بازنگری شیوه‌نامه اجرایی ماده 33 ادامه دارد و روح قانون و اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها، فدای بخشی‌نگری‌ها شده و می‌شود.

 

وی راهکار برون‌رفت از این معضل را محور قرار دادن موضوع ساختمان در تصمیم گیری‌ها، تدوین آئین‌نامه‌های اجرائی و دستورالعمل‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این امر جز با تغییر ساختارهای فکری میسّر نخواهد شد و اتاق هم اندیشی می‌تواند فضای مناسبی برای اصلاح نگرش‌ها، ساختارهای فکری و نتیجتاً اصلاح کلیه نابسانی‌ها در همۀ بخش‌های ساخت و ساز کشور به وجود بیاورد.

منبع: شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی