برگزاری سومین همایش ملّی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در شهر مشهد مقدس

 

برگزاری سومین همایش ملّی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در شهر مشهد مقدس

 

سومین همایش ملّی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان با حضور گسترده مسئولان، مدیران و بیش از 1800 نفر از مهندسان، متخصصان، کاردان‌های فنی ساختمان، معماران تجربی و نمایندگان سایر تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی در روز پنجشنبه مورخ ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ در محل سالن صبای مشهد مقدس برگزار گردید.

 

برگزاری سومین همایش ملّی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در شهر مشهد مقدس

در مراسم افتتاحیه این همایش جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ساخت‌وسازهابه ضرورت بومی‌سازی آن از طریق ترویج مناسب موضوع در سطح جامعه در جهت افزایش مقبولیت اجتماعی و مطالبه مردمی اشاره کردند و افزودند از آنجائی که مهارتی که یک مهندس ساختمان باید در به‌کارگیری فناوری‌های نوین و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها کسب کند فراتر از آموخته‌های دانشگاهی است و سند چشم‌انداز توسعه کشور که برای بخش‌های مختلف طراحی‌شده است فاقد پیوست مهندسی بوده و در آن تصویری از مهندس سال ۱۴۰۴ ترسیم نشده است، باید وزارت راه و شهرسازی با کمک دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای تبیین ویژگی‌های مهندس ساختمان و ساخت‌وساز در ایران ۱۴۰۴ مدل مناسب طراحی کند که مهندس یاد شده از چه مهارت‌ها و یا دانشی برخوردار باشد و بر همین اساس نظام آموزشی مناسب برای وی طراحی شود.

آقای دکتر مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این همایش ضمن تشکر از اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و دفتر مقررات ملّی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابت برگزاری همایش بر بین‌اللملی شدن این همایش و شرکت کشورهای همسایه آسیای میانه در همایش‌های بعدی اشاره کردند و ضمن تأکید بر تقویت دبیرخانه دائمی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان افزودند در برگزاری این همایش هیچ هزینه دولتی انجام نشده است.

در ادامه مراسم افتتاحیه این همایش، دیگر سخنرانان بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ساخت‌وسازها تأکید داشتند. آقای مهندس ترکان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در این زمینه اذعان داشت: امروزه با ورود تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های دیجیتال ضمن گذر از صنعتی سازی در حال ورود به فضای فرا صنعتی هستیم و باید این فناوری‌ها نیز در حوزه فناوری‌های نوین استفاده شود. با پایان یافتن مراسم افتتاحیه، نمایشگاه فناوری‌های نوین و صنعتی سازی توسط وزیر محترم راه و شهرسازی با حضور رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی افتتاح و مورد بازدید قرار گرفت.

در طول برگزاری همایش، پانل‌ها و کلاس‌های آموزشی با موضوعات مرتبط با فناوری‌های نوین برای بیش از 1500 نفر از شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان برگزار گردید. شایان‌ذکر است در این همایش علاوه بر پانل‌های فوق، ۴۱ مقاله در بخش ارائه حضوری و ۸۶ مقاله به‌صورت پوستری ارائه گردید. گفتنی است مقالات حاضر از مجموع 220 مقاله تحویلی به دبیرخانه که توسط کمیته علمی مورد بررسی و ارزیابی قرارگرفته مورد پذیرش واقع شده که تمامی در کتاب چکیده مقالات نیز چاپ و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

مراسم اختتامیه با حضور معاونین محترم وزارت راه و شهرسازی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و سایر مدعوین در عصر روز جمعه برگزار گردید. در این مراسم آقای دکتر هوائی مدیرکل مقررات ملّی ساختمان و رئیس همایش ضمن تقدیر از کلیه دست‌اندرکاران همایش و تشکر از حضور فعال شرکت‌کنندگان در طول جلسات برگزاری همایش، با اشاره به پیشتازی مشهد مقدس در زمینه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان، اظهار داشت: این همایش یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های تخصصی کشور است که با حضور بسیاری از مسئولین کشوری برپا گردیده و همه زیرساخت‌ها برای مطرح‌شدن مشهد مقدس به‌عنوان یک پایگاه بین‌المللی در این زمینه وجود دارد. در بخش پایانی، با صدور قطعنامه 10 ماده‌ای که به تأیید حاضرین جلسه اختتامیه رسید، همایش با اهداء جوایزی به مقالات ارائه شده و غرفه‌های نمایشگاهی برتر و تقدیر از کلیه دست‌اندرکاران اجرایی به کار خود پایان داد.

منبع: دفتر مقررات ملی ساختمان