دومین گردهمائی نظام فنی ساختمان روستایی مازندران در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

31 / خرداد/ 1394

دومین همایش استانی نظام فنی روستایی مازندران باعنوان آشنایی بامعماری روستایی حفظ هویت روستا و آشنایی با مصالح بوم آورد

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان مازندران ، دومین همایش استانی نظام فنی ساختمان روستایی با همکاری سازمان نظام کاردانی ساختمان و بنیاد مسکن و با حضور مدیران ، مهندسان ساختمانی و اعضای نظام کاردانی ساختمان استان مازندران و دکتر اکرمی رئیس دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در ساری برگزار شد.

اهداف این همایش عبارت بودند از :

آشنایی با معماری روستایی

حفظ هویت روستایی

آشنایی با مصالح بوم آورد

تشویق معماری همساز با اقلیم مازندران

در ابتدا و پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ، مهندس قلی نژاد معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن مازندران ضمن سخنانی کوتاه بر حفظ هویت فرهنگی و معماری روستایی تاکید کرد . سپس مهندس جعفری رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان ضمن  عرض خیر مقدم گفت : مازندران اقلیم خاص خود را دارد و معماری روستایی ما نیز باید هماهنگ باشرایط اقلیمی مازندران باشد . مهندس جعفری مبانی نظری ضرورت مطابقت معماری با شرایط اقلیمی و استفاده از مصالح بوم آورد را تشریح وتاکید کرد : همسازی معماری با شرایط اقلیمی موجب صرفه جویی مصرف سوخت می شود و ما نباید طبیعتی را که در آن زندگی می کنیم مثل باد ، خورشید و باران در معماری نادیده بگیریم .مهندس جعفری خاطر نشان کرد : ما باید مدیریت جزیره ای را از ساخت و ساز دور کنیم و این همایش ها مقدمه ی اجرایی و عملیاتی کردن اندیشه های ما در اجرای دقیق معماری هماهنگ با طبیعت است . نائیج پور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران نیز به عنوان سخنران بعدی در جایگاه قرار گرفت و سه عنصر اساسی مطروحه در معماری را شیوه ی  زندگی ، مواد و مصالح و اقلیم در معماری ذکر کرد و گفت : غفلت از شرایط اقلیمی در معماری و مصالح تبعات خطرناکی دارد . رئیس سازمان نظام مهندسی استان افزود : دیوارهای بلوکی در روستاها ، هم روستاها را بد قواره می کند و هم عایق نیست . دکتر اکرمی  در سخنان خود که با تصاویر و عکس های متعدد که برای حاضرین به نمایش در می آمد به بازسازی یک مسجد و یک سوپر مارکت در روستای زیارت گرگان با استفاده از مصالحی که در همان روستا فراوان یافت می شود پرداخت که مورد توجه مهندسان و حاضرین در جلسه قرار گرفت . دومین مورد از اصلاح معماری روستایی که دکتر اکرمی همراه با عکس برای حاضرین تشریح کرد مربوط به بازسازی یک مسجد و بخش مرکزی روستایی سنی نشین در نواحی کویری ایران بود که با توجه به فرهنگ روستا و اقلیم کویر ، توانستند نمونه ای بی نقص از معماری همساز با فرهنگ و استفاده از مصالح بوم  آورد را اجرا نمایند.

از حاشیه های جالب این همایش این بود که علیرغم سخنرانی های متعدد و طولانی شدن زمان همایش ، سخنرانی مهندس جعفری در مورد مبانی نظری ضرورت در نظر گرفتن اقلیم در معماری و سخنرانی دکتر اکرمی که به صورت مصداقی به دو مورد از هماهنگی معماری با فرهنگ و همسازی با طبیعت پرداختند ، به قدری جذاب بود که تمام حضار تا لحظه آخر در نهایت سکوت به سخنانشان گوش سپردند .

 

 

 

نظام کاردانی استان مازندران
مازندران - ساری - بلوار پاسداران - جنب سازمان حج و زیارت استان - ساختمان شهر آرا - طبقه سوم - سازمان نظام کاردانی ساختمان استان مازندران کدپستی : 14884-48149 فکس : 33347329-011 011-33349061, 011-33348135